torsdag 29 januari 2009

Sjukgymnasten

Ja kotorna såg ju bra ut och även mellanrummet mellan diskarna vilket jag är jätteglad för....Så när jag idag träffade sjukgymnasten så pratade han om vad han då tror det kan vara nu. Vad han har kommit fram till nu är en triggerpunkt......

Vad är en triggerpunkt?En triggerpunkt är en skada i en muskel orsakad av överansträngning i muskeln. Från denna punkt skickas signaler till det centrala nervsystemet, vilket i sin tur gör att vi upplever smärta någon annanstans. Exempel på detta är triggerpunkter i spända, stela axlar, vilka gör att det strålar upp i huvudet och ger orsak till det vi kallar spänningshuvudvärk. Dessa smärtområden har kartlagts och visar oss åt vilket håll triggerpunkter i olika områden strålar och i vilka områden man upplever smärtan.

Detta kan kommit ifrån: graviditet, förlossning, instabilitet, skada som ex. benbrott, snedbelastning och/eller dålig hållning. EX:

M. Piriformis kallas även den päronformade muskeln och ligger djupt i sätet. Muskeln har som funktion att rotera höften. När muskeln är spänd kan den trycka på ischiasnerven som i sin tur förorsakar FALSKA. ischiassymptomer.

Triggerpunkter i denna muskeln kan ge smärta i sätet lokalt men också som utstrålande smärta på baksidan av benet ned mot knäet. Vid nervpåverkan (N. Ischiadikus) kan smärta kännas helt ned till foten.

Ja nu har jag sådan smärta att han inte kan göra mkt mer än att sätta nålar änsålänge...men efterhand tillkommer massage och grundlig streching 2ggr/veckan....Vi väntar ändå på kallelsen till MR så att vi verkligen kan vara säkra så det inte är något annat...Ingen är ju gladare än jag att ryggen är "hel".....jag rådfråga även angående träning idag och han sa att vad gäller överkroppen är det bara att tuta och köra och sen nederdelen där gäller ingen träning som påverkar stora sätesmuskeln för då är behandlingen helt onödig och min trigger punkt stannar där den är.
Ska bli roligt att börja träna igen...känns som jag tappat massor nu....jag är svullen och pluffsig kring mage och över häcken men särskilt magen.....men ska nog fan ordna till det nu....tillbaka i rätt kost och öka på magträning detta även för att stärka upp min muskulatur så att inga fler triggerpunkter skapas.....
Oj vilket bakslag detta varit....åhhh alltid....min vanliga tur....Nä Angelica ta dig nu i kragen...ska INTE va sjuk mer nu....nu räcker det....nu kör jag igen....blivit lite försenat i planerna men herre gud vad spelar det för roll......Jag deffa gärna en bit in i sommar....är ändå så gott med kesella på stranden jue...hi hi hi...

Nä passa er för nu kommer jag igen.....försenad MEN jag är här....och vilja finns

2 kommentarer:

Sally Li sa...

OJ, det lät ju hur invecklat som helst. Skönt att det inte är någon skada på varesig kotor eller diskar.

Kram

Anonym sa...

Det visste jag vääääl!
Bra där!!!